Total Pageviews

Sunday, April 24, 2011

Efek Jangka Masa Panjang

Saya berlari tercungap-cungap. Petang tapi maseh panas. Matahari memancar garang. Sudah tiga hari cuaca panas di Terengganu ini. Peloh masam mula membasahi ketiak.

Pagi tadi gua ada baca akhbar. Kecoh. Betol-betol kecoh. Nasi Lemak diharamkan dijual di sekolah. Kunonnya akan mengakibatkan obesiti di kalangan pelajar. Saya tergamam. Hidung yang mancong sedari tadi mula kembang kempis! Terus saya nekad nak berjoging tiap-tiap petang.

Ya, saya tak bolih mudah mengalah. Saya teros berjoging. Ini penting. Ini tekad saya! - getus hati kecil. Peloh yang mengalir dari dahi ke pipi dibiarkan. Sambil berjoging, sambil saya terkenang kesah-kesah lalu di zaman muda.

*Blink Blink*

Saya tiap-tiap hari makan nasi lemak waktu ni. Dari sekecil-kecil cili api sehinggalah tamat zaman persekolahan, saya makan nasi lemak. (Masok U, dah tak layan nasi lemak sebab selalu sengkek). Bolih kata makanan ruji lah. Nasi lemak dan saya ibarat kawan baek. Di mana ada nasi lemak, di situ ada saya. Tapi kini -

Ketol-ketol otot dah tenggelam. Otak pon dah macam tak berapa nak betol. Betol-betol efek jangka masa panjang, der! Bahana nasi lemak. Bahaya gua cakap lu. Gua setuju sangatlah kerajaan haramkan nasi lemak ni. Kahkahkah!

2 comments:

  1. makan nasi lemak dalam kelas mesti ngantok..tp perlu ke diharamkan? seminggu skali pun ok kot..kan?

    ReplyDelete
  2. kahkahkah! nasi lemak bukanlah makanan paling tidak sehat. wajib sedar obesiti yang melanda bukan dari nasi lemak tapi amalan pemakanan tidak sehat - KFC, Mcd, dan segala macam makanan segera.

    Nasi lemak sekolah gua dulu sebesar 50sen je. Takde besar sampai rm2. ada efek ke? (eh, gua sebut 'nasi lemak' - jgn pk lain - ini bukan metafora) kahkahkah!! TQ!

    ReplyDelete

Search This Blog