Total Pageviews

Monday, June 18, 2012

Bermesra Dengan Budak

Pada suatu petang, akibat kepuasan meleser di rumah, aku nekad untok keluar menghirop udara agak segar pada hari itu dimana IPU di bawah 4.0. Tempat tujuan aku adalah ke Pantai Telok Cempedak. Keadaan maseh tenang, tidak ramai orang kelihatan. Mungkin kerana cuaca agak panas. Atau mungkin juga mereka sedar diri bahawa mereka bukanlah mat saleh yang begitu inginkan mandian sinaran matahari.

Aku mencari pot untok dudok bersimpoh. Ya! Aku sudah dapat sasaran untok bertapa barang sejam dua. Dalam perjalanan ke bangku itu, aku terserempak dengan seorang sahabat lama aku yang sedang memimpin tangan seorang budak yang berusia lingkongan 2 tahon camtu. Teruja melihat sahabat lama yang bernama Mizi itu, aku pon menegur.

"Assalamualaikom, Mizi." Tegur aku.

"Eh, Did! Wa'alaikomsalam. Lama dok napok mu." Mizi bersalaman dengan aku.

Melihat Mizi bersilat lidah versi Ganu, aku pon ekjas tune kasi loghat ganu juga.

"Anok mu ke Mizi? Hebak molek mu." Aku pon mula beramah dengan anak dia.

"Ho la...nok masok 3 tahon doh umur dia nih. Aiman, salam pokcik." Mizi memberi arahan kepada anaknya.

"Chik...alam." Anak kecik tu menghulor tangan lalu bersalaman dengan aku sambil mencium tangan.

"Bukang pokcik, panggil abang la. Salang sekali lagi." Aku bergurau senda.

"Bang la...alam" Anak kecil tu menyapa.

Pergh! Bangla dia panggil aku. Kecil hati aku yang sedia maklom tulos, halos lagi suci murni. Lalu aku pon meminta diri dari sahabat lama itu dan terus menuju ke kereta. Aku pandu laju melungsori jalanraya untok pulang ke rumah sambil bergenang air mata.

Tuesday, June 12, 2012

Cuti-cuti tukar kerja

Hari ni genap 4 hari gua berenti kerja. Waktu punch in aku pukol 6 pagi, punch out pukol 6.15 pagi. Gile best. Pastu aku bertapa sampai pukol 12 tengahari. Aku bolih amalkan gaya hidup sakit ni untok 14 hari. Jangan jeles ok? Kahkahkah!

Sebagai permulaan kepada cuti yang baru bermula ini, aku berhasrat nak menghidopkan kembali blog yang telah lama kesepian ini. Olih itu para peminat aku, wajib korang bersedia! Sediakan kopi o, biskut kering, dan kain tuala good morning. Sila terpacak depan monitor anda. Kerana akan muncol topik terhangat di blog aku ini. YA! Jangan ke mana-mana!

Errr...korang ada cadangan tak topik apa aku patot tulis? Aku rasa aku patot mencari ilham dengan bertapa di dalam bilik dulu. Baring-baring, golek-golek, pusing kanan, pusing kiri. Lelapkan mata dan Zzz...

Cuma Dia

Dia
Tak cukop inci. Sangat rendah.
Bukan berskala besar. Sangat kecil.
Kadang kurus. Selalunya tembam.
Matanya sepet dan rabun.
Hidungnya kembang tak cukop mancung.
Mulotnya kecil berbibir nipis.
Kulitnya cerah tak cukop gebu.

Dia bermaen futsal tapi tidak sehebat Marta. (sila google)
Dia bolih menunggang motor tapi bukan minah rempit.
Dia ada lesen tapi tak bolih bawak kereta.
Dia tak banyak cakap tapi bermulot becok bila ada kawan-kawannya.
Dia penakut tapi selalu buat berani.
Dia selalu ikut je biarpon ada idea sendiri.
Dia mengada-ngada bila keluar dating.
Dia pemalu tapi bukan dengan aku.

Pon begitu.

Dia ada bila motor habes minyak.
Dia ada bila tayar motor pancit.
Dia ada bila kereta rosak.
Dia ada bila hujan dan panas.
Dia ada bila majlis konvo aku.
Dia ada bila aku terlantar denggi.
Dia ada bila ada majlis kenduri.
Dia ada bila diri ini menganggur.

Dia sentiasa ada...

Dia merajuk bila aku marah.
Dia kecewa bila aku duga.
Dia benci bila aku tipu.
Dia menyepi bila aku mencari.

Tapi percayalah...

Dia perempuan yang aku pileh.
Dia adalah cinta aku.
Dia Nurul Ain Mastura Mohtar.

video

Dia bukan perempuan-perempuan lain...
Dia bukan milek aku.
Tapi hati ini milek dia.
Bukan milek siapa-siapa.


Sunday, August 21, 2011

Satu malam menjelang raya


Sunyi gila.

Dekat sebulan saya tadah telinga. Langsong tiada bunyi orang bermain mercun di kawasan kediaman saya ini. Betol-betol sunyi! Apakah mereka semua sudah kehabisan jari akibat saban tahon telah putos jari? Bukankah kaki juga punya jari? Bolih apa main pakai kaki! Tapi sekarang gila sunyi. Cuma kedengaran bunyi jiran sebelah menghembuskan hingusnya saja. Selseme burung gamaknya.

Lalu saya bukak pc dan log masok Fesbuk. Saya selak-selak fesbuk saya seakan seperti menyelak buku. Bila lihat kembali foto-foto genit ketika raya tahon-tahon lepas, terasa rindu pula. Gaya bergambar ramai-ramai berbaris tinggi duk tengah, yang rendah duk tepi pasti ada. Setiap rumah di rakam gambar supaya menjadi bukti saheh perayaan telah disambut di situ. Setiap tahon raya yang sama akan menjelma tapi sambutannya pasti berbeza.

Saya paling terkesan kerana tiada kad raya tahon ini. Sebenarnya sudah 5 tahon saya sudah tidak menerima sebarang kad raya. Kad raya tidak haros pupos. Puposnya kad raya bermakna hilanglah identiti raya untok makhlok melayu di dunia ini. Kad raya adalah satu budaya. Kad raya lambang Pos Malaysia buat kerja. Saya betol-betol terasa raya ini tak bermakna tanpa kad raya bunyi-bunyi muzik bernada polifonik dan tulisan cakar rimau sang pengirim yang kadang-kadang langsong saya tak bolih baca. Tapi itu semua tak penting. Yang penting mereka tulus ikhlas berusaha mengirim kad tanda ingatan kepada saya. Apa barang kad raya main hantar ikot emel.

Tapi cakap banyak pon tak guna. Gua sekeping kad raya pon tak pos. Dua kali lima juga! Kahkahkah!!


SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI kepada semua!

Sunday, August 14, 2011

Kerjaya

Saya menggeliat. Tangan ditegang ke atas. Kaki terjentat-jentat. Mata yang maseh kabor-kabor digosok-gosok. Pagi-pagi Isnin begini memang liat untok bergegas ke tempat kerja - 'Mindset' melayu tipikal.

Saya termenong sebentar sebelom terperasan di satu sudot terdapat sahabat saya yang sedang tekun menatap skrin komputernya. Gile kental mamat nih - getus hati kecil saya. Sekian lama menganggur, bila dapat kerja terus menjalankan kewajipan dengan komitmen penoh berintergriti. Saya betol-betol kagom.

Saya bangkit - capai tuala merah yang dah bertukar kelabu akibat tak berbasuh 8 minggu - dan menuju ke arahnya. Saya lemparkan senyuman nipis yang lengkap berpakej air liur basi. Dia menjeling sebentar pakai ekor mata. Kemudian meneruskan kerjanya tanpa pedulikan saya.

"Awal ko masok kerja...tak tidor ke?" Sebagai seorang yang peramah, gaya menegur orang tak bagi salam dulu itu satu kewajiban.

"Erm...tak tidor la. Bukan senang jadi Manager, bro." Jawab Jo - sahabat yang paling tekun pernah saya kenal. Kerja tak kira masa - tak kira tempat - tak kira orang. Gila. Betol-betol gila mamat saekor ini.

"Jangan la serius sangat. Untung ke rugi?" soal saya sambil 'pumping' 30 kali tanpa tercungap-cungap di sebelah dia. Stamina tinggi beb!

"I loss u tau. That's why tak tidor lagi ni." Fuh! Beliau jawab dengan speaking english. Intonasinya jelas menunjukkan beliau sedang kecewa. Mentang-mentang dah jadi Manager, dengan saya pon dia berbahasa inggeris. Tapi saya bangga, saya orang pertama dalam rumah tu yang dapat dengar dia berbahasa inggeris. Rasa macam nak rakam je pastu kasi dengar kat semua budak rumah.

Saya bangkit dari pumping dan dudok betol-betol sebelah dia. Bagi nasehat sepam. "Adatlah orang berniaga, bro. Ada untong, ada rugi. Dunia sekarang, dunia kapitalis. Untong maksima diutamakan. Duit orang didahulukan."

Jo berpaling ke arah saya sambil merenung tajam tepat ke arah anak mata saya. Agak lama dia memikirkan kata-kata nasehat keramat saya itu. Lalu menjawab, "Lu pergi mandilah! Ngigau hape pagi-pagi ni..." diiringi satu sepakan rejam di tulang rusok kiri saya.

Saya terjatoh rebah terbarai di lantai - lalu ketawa berdekah-dekah. "Kahkahkah! Gua mandi dulu. Lambat punch card nanti kena potong gaji. Lu manager lain la, brader..."



"Lu tunggu la gua dapat beli Messi nanti...bla...bla..bla..." Saya cepat-cepat masok bilik air mandi sambil nyanyi lagu 'Penganggur' dendangan Sudirman. Tak sanggop nak dengar leteran beliau. Tapi jaoh di sudut paling dalam hati gua - kalau betol-betol Jo jadi Manager tekun begini, kompem bolih jadi jutawan mengalahkan Doc Rozmey. Buat masa ni, jadi Football Manager 2011 pon bolihlah!

Saturday, July 23, 2011

Geng-Dua-Puloh-Lapan


Ya, dua hari lepas.
Dua hari lepas.
Dua-puloh-dua Juli.
Genap sudah dua puloh lapan tahon gua sedot gas oksigen di muka bumi.
Dua puloh lapan tahon, gas-gas lain juga turot sama gua dengan tak sengaja sedot.
Tiada majelis meriah.
Tiada sambutan gilang gemilang.
Tiada hadiah bertimbon-timbon.
Cuma berhadiahkan angka dua puloh lapan.
Harapnya tahon ini gua lebih berbuat baek untok dunia.
Supaya dihadiahkan satu lagi hari laher tahon depan.
Untok disambut berdua.
Kahkahkah!

Saturday, June 11, 2011

Bermaen Petang 1

Pada suatu petang yang tenang, kelihatan seorang pemuda yang bolih dikategorikan 'brader-brader' yakni saya sedang bermaen bola bersama anak sedaranya. Anak sedaranya yang bernama Ijat ini bercita-cita besar untok menjadi pemaen bolasepak tersohor satu hari nanti.
Saya: Ijat, pass aa bola tu.
Ijat: Saya bukan Ijat. Saya Ro!
Saya: Ro mane plok?
Ijat: Anak Ho!
(jawab sambil kaki buat skil silang-silang bola)
Saya: Huh? Sape tu?(Serius saya gagal pikap taim ni)
Ijat: Ro-bin-ho (Jawab sambil cip bola kepada saya)
Saya: Ceh!
(Saya tersenyum sinis. Duuwwwssshh! Saya membuat voli tepat ke arah pintu gol selipar jepon)
pic: Kelihatan gua dan Ijat sedang meraikan gol!

Search This Blog