Total Pageviews

Sunday, August 14, 2011

Kerjaya

Saya menggeliat. Tangan ditegang ke atas. Kaki terjentat-jentat. Mata yang maseh kabor-kabor digosok-gosok. Pagi-pagi Isnin begini memang liat untok bergegas ke tempat kerja - 'Mindset' melayu tipikal.

Saya termenong sebentar sebelom terperasan di satu sudot terdapat sahabat saya yang sedang tekun menatap skrin komputernya. Gile kental mamat nih - getus hati kecil saya. Sekian lama menganggur, bila dapat kerja terus menjalankan kewajipan dengan komitmen penoh berintergriti. Saya betol-betol kagom.

Saya bangkit - capai tuala merah yang dah bertukar kelabu akibat tak berbasuh 8 minggu - dan menuju ke arahnya. Saya lemparkan senyuman nipis yang lengkap berpakej air liur basi. Dia menjeling sebentar pakai ekor mata. Kemudian meneruskan kerjanya tanpa pedulikan saya.

"Awal ko masok kerja...tak tidor ke?" Sebagai seorang yang peramah, gaya menegur orang tak bagi salam dulu itu satu kewajiban.

"Erm...tak tidor la. Bukan senang jadi Manager, bro." Jawab Jo - sahabat yang paling tekun pernah saya kenal. Kerja tak kira masa - tak kira tempat - tak kira orang. Gila. Betol-betol gila mamat saekor ini.

"Jangan la serius sangat. Untung ke rugi?" soal saya sambil 'pumping' 30 kali tanpa tercungap-cungap di sebelah dia. Stamina tinggi beb!

"I loss u tau. That's why tak tidor lagi ni." Fuh! Beliau jawab dengan speaking english. Intonasinya jelas menunjukkan beliau sedang kecewa. Mentang-mentang dah jadi Manager, dengan saya pon dia berbahasa inggeris. Tapi saya bangga, saya orang pertama dalam rumah tu yang dapat dengar dia berbahasa inggeris. Rasa macam nak rakam je pastu kasi dengar kat semua budak rumah.

Saya bangkit dari pumping dan dudok betol-betol sebelah dia. Bagi nasehat sepam. "Adatlah orang berniaga, bro. Ada untong, ada rugi. Dunia sekarang, dunia kapitalis. Untong maksima diutamakan. Duit orang didahulukan."

Jo berpaling ke arah saya sambil merenung tajam tepat ke arah anak mata saya. Agak lama dia memikirkan kata-kata nasehat keramat saya itu. Lalu menjawab, "Lu pergi mandilah! Ngigau hape pagi-pagi ni..." diiringi satu sepakan rejam di tulang rusok kiri saya.

Saya terjatoh rebah terbarai di lantai - lalu ketawa berdekah-dekah. "Kahkahkah! Gua mandi dulu. Lambat punch card nanti kena potong gaji. Lu manager lain la, brader..."



"Lu tunggu la gua dapat beli Messi nanti...bla...bla..bla..." Saya cepat-cepat masok bilik air mandi sambil nyanyi lagu 'Penganggur' dendangan Sudirman. Tak sanggop nak dengar leteran beliau. Tapi jaoh di sudut paling dalam hati gua - kalau betol-betol Jo jadi Manager tekun begini, kompem bolih jadi jutawan mengalahkan Doc Rozmey. Buat masa ni, jadi Football Manager 2011 pon bolihlah!

No comments:

Post a Comment

Search This Blog