Total Pageviews

Sunday, August 21, 2011

Satu malam menjelang raya


Sunyi gila.

Dekat sebulan saya tadah telinga. Langsong tiada bunyi orang bermain mercun di kawasan kediaman saya ini. Betol-betol sunyi! Apakah mereka semua sudah kehabisan jari akibat saban tahon telah putos jari? Bukankah kaki juga punya jari? Bolih apa main pakai kaki! Tapi sekarang gila sunyi. Cuma kedengaran bunyi jiran sebelah menghembuskan hingusnya saja. Selseme burung gamaknya.

Lalu saya bukak pc dan log masok Fesbuk. Saya selak-selak fesbuk saya seakan seperti menyelak buku. Bila lihat kembali foto-foto genit ketika raya tahon-tahon lepas, terasa rindu pula. Gaya bergambar ramai-ramai berbaris tinggi duk tengah, yang rendah duk tepi pasti ada. Setiap rumah di rakam gambar supaya menjadi bukti saheh perayaan telah disambut di situ. Setiap tahon raya yang sama akan menjelma tapi sambutannya pasti berbeza.

Saya paling terkesan kerana tiada kad raya tahon ini. Sebenarnya sudah 5 tahon saya sudah tidak menerima sebarang kad raya. Kad raya tidak haros pupos. Puposnya kad raya bermakna hilanglah identiti raya untok makhlok melayu di dunia ini. Kad raya adalah satu budaya. Kad raya lambang Pos Malaysia buat kerja. Saya betol-betol terasa raya ini tak bermakna tanpa kad raya bunyi-bunyi muzik bernada polifonik dan tulisan cakar rimau sang pengirim yang kadang-kadang langsong saya tak bolih baca. Tapi itu semua tak penting. Yang penting mereka tulus ikhlas berusaha mengirim kad tanda ingatan kepada saya. Apa barang kad raya main hantar ikot emel.

Tapi cakap banyak pon tak guna. Gua sekeping kad raya pon tak pos. Dua kali lima juga! Kahkahkah!!


SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI kepada semua!

No comments:

Post a Comment

Search This Blog