Total Pageviews

Wednesday, February 24, 2010

Tenong sambil sengih-sengih

Dudok menunggu habisnya masa bekerja adalah saat paling membosankan. Mata sudah layu, kepala sudah tersenggok-senggok menandanya betapa tenaga yang tersimpan dalam susok tuboh badan ini di tahap paling rendah. Perlu dicas secepat mungkin.

Budak-budak opis kesemuanya awal-awal lagi sudah keluar. Alasan kononnya ada tugas di tapak projek. Cis! Melarikan diri. Bukan rajin pon. Maaf, hati saya memang penoh syak wasangka kepada tahap kerajinan mereka. Usah ditanya mengapa.

Dan tiba-tiba saya mendapat panggilan talipon. Suara garau sang pemanggil tidak saya kenali. Katanya dia dari syarikat si polan polan telah menghantar satu dokumen ke emel saya. Haros bertindak segera dan mahu respon secepat mungkin. Panggilan tamat.

Aih, saya buka emel sambil mata berair. Mulut menguap besar tanda oksigen di otak tidak mencukopi. Kepala di geleng-geleng dan badan mengeliat panjang supaya mendapat kesegaran optima. Rasa macam mahu bertaichi bagi menghilangkan ngantok ini. Tapi setelah difikir-fikir...bila masa pula saya menuntot ilmu taichi ni?

Terus saja emel dibuka dan terpampang 33 mesej dalam peti masuk saya. Banyak betol! Dokumen apakah encik bersuara garau ini hantar? Lalu tanpa membuang masa, saya pon buka peti masuk.

Berderet deret emel...buka yang pertama. Dari Facebook. Sang gades manes bergetah mengomen gambar anda. Sila ikutan pautan di bawah. Saya klik. Facebook saya terpampang. Berdekah-dekah saya ketawa. Saya kena balas komen beliau. Ilham datang tanpa henti untok mengenakan balik sedas komen berapi kepada beliau.

Buka pula emel kedua. Dari Facebook. Sang Arjuna mengomen pada status anda. Sila ikutan pautan di bawah. Saya klik. Lagi saya ketawa berdekah-dekah. Ayat macam celaka. Saya kena balas komen ini, lagi sekali saya hantar komen dengan ayat pedas.

Buka pula emel ketiga. Juga dari Facebook. Perkara yang sama saya lakukan. Emel keempat juga begitu. Banyak sunggoh dari emel dari Facebook. Sehinggalah emel ke dua puloh enam.

Berbunyi 'Pop' pada Facebook saya. Alamak! Ada kawan mahu berchatting pula. Mengajak minom petang bersama. Meleser bagi melepaskan penat dan lelah setelah 8 jam memburoh. Saya setuju. Katanya pot situ ada gades pelayan cun. Saya ketawa berdekah-dekah. Perangai tak berubah padahal umur dah senja.

Tiba-tiba Bos datang melintas.

"Eh, lama benar kau downlod dokumen."
Alamak! Macam mana saya bolih terlupa.

Terus riak wajah saya bertukar serius.
Sambil jawab, "sikit lagi bos."

"POP! POP!" bunyi di paparan Facebook saya.

"Uih, Dasat bunyi download dokumen sekarang ya" kata bos. Beliau ambil fail atas meja saya sambil berlalu pergi.

Aiseh. Bos buat-buat tak tahu jek la kata hati kecil saya sambil membuat aksi taichi tanda bosan.

5 comments:

  1. hakhakhak... gambar kne benar ngan kejadian kantoi ko tuh..

    ReplyDelete
  2. Kekekke. Kantoi dgn boss ehh? Tu la, tanda2 Did kena masuk rehab sbb FB ni.

    ReplyDelete
  3. Kahkahkah. Wajib tambah boss kau di facebook jd koleksi kawan.

    ReplyDelete

Search This Blog