Total Pageviews

Wednesday, March 3, 2010

Jalan Jalan

Pagi hari minggu enak rasanya jika kita bersantai. Apatah lagi jika pagi minggu ini disinari cahaya matahari yang indah. Termenong sebentar saya di kaki katil. Hari-hari yang lalu saya penat memburoh, apakah perancangan hebat hari minggu untok diri ini?

Malam tadi ada Jessica Alba SMS saya ajak dating pada hari ini namon saya menolaknya. Konon ego. Pasti dia merajuk kerana sampai sekarang dia tak SMS kembali saya. Artis...tak bolih dimanjakan sangat. Alex Ferguson pula SMS ajak meleser di kedai mamak. Katanya Final Carling Cup, Em-Yu lawan Esten. Tapi itu lewat malam.

Sedang saya yang kebingungan memikirkan perancangan hebat apakah bakal terjadi di hari minggu ini, datanglah SMS tidak diundang ke dalam telefon canggih ini. 'Ting-Tong' - bunyi nada telefon saya. Ajep yang menghantar. Agak lama mamat ini menyepi dari dunia hiburan saya.

"Bro, aku dah jadi bapak. Dapat baby boy pukol 11 tadi. Hahaha!" begitulah menurut SMS yang diterima saya. Gembira benar kawan ini kerana di akhir SMS itu ada bunyi gelak besar. Saya tersenyum. Eh, sudah pukol 11? Pagi betol saya terjaga.

Kalau pergi tengok bayi baru lahir ini pon syok juga. Lagipon hospital yang Ajef sang-baru-jadi-bapa ni pot bukanlah jaoh sangat. Cuma 2 marhalah saja. Ok, ini perancangan hebat di hari minggu saya. Melihat bayi! Dengan pantas saya pukol talipon untok berkata-kata dengan Said. Beliau yang menjawab dengan caci maki kerana menurotnya saya telah potong stim beliau mengayat Diana Danielle di Fesbuk. Peduli apa! Said pinta saya ambilnya di rumah. Agak lama tak pergi rumah mamat utara ni lalu saya minta dia SMS alamat rumahnya. Dia kata ok.

Pukol talipon kepada Deq pula, Deq kata beliau on dengan suara garau malas-malas. Gaya macam baru bangun tido je. Jawab ajakan saya yg tulus ikhlas ni pon lalok. Saya kata 20 minit sampai rumahnya, bersiaplah cepat. Dia jawab, dah dekat trafik light nih. Celaka, oit bangunlah! Aaa...aaa...terus dia letak talipon.

Bergegas saya pergi mandi debush-debush! Pakai wangi-wangi. Pakai semat-semat. Pakai cantik-cantik. Orang kata 1st impression itu penting. Saya perlu memberi gambaran pertama yang cantik di hadapan bayi baru lahir ini supaya beliau tidak terkejut melihat kekacakan Ayoh Did ini. Siap siaga. Setat kereta lalu terus laju menusor jalan menuju rumah Deq.

Sampai rumah Deq, dia sedang menunggu depan pintu rumahnya sambil hisap keretek dengan kool. Tapi tanpa baju. Cuma berkain tuala. Saya menggeleng kepala. Badan sekeping kejadah apa ditayang depan rumah. Selesai sekuntom keretek dia masok ke dalam rumah memakai baju. Tak lama cuma 15 minit. Berpeloh gak lah dahi menunggu mamat ni bersiap.

Saya menanya kalau-kalau Deq ini maseh ingat rumah Said. Deq kata tak tahu. Aiseh ini leceh. Kami berdua pon teruslah menuju rumah Said berpandukan alamat yang di SMS tadi. Kawasan perumahan Said ini, saya pernah sampai dalam 2 kali tapi maseh gagal disimpan dalam kotak memori ini.

Sedang mencari-cari jalan rumah said, saya mengusolkan cadangan kepada Deq supaya menanyakan sahaja arah dari mana-mana mamat yang ada nanti. Deq menganggok. Setujulah tu.

Elok sahaja saya memasuki simpang mencari-cari Jalan Yuyut, ada seorang abang rambut botak sedang berjalan kaki di tengah-tengah jalanraya. Saya terkejut lalu hon. Deq turunkan cermin tingkap kereta. Abang tadi pon berpaling ke arah kami.

"Semekom!" Deq mulakan bicara.
"Wa'alaikom salam!" jawab abang rambut botak itu.

"Abang, tumpang tanya...mana Jalan Yuyut?"
"Ni Jalan Yuyut lah ni."
"Oh, ingat ni jalan bapak abang!"


Saya dengan pantas kilat menekan pedal minyak sampai lantai kerana khuatir abang rambut botak menggila baling batu pada kami. Celaka kau, Deq! Nak nasehat pon beretika la sikit.

6 comments:

  1. abang botak jalan yuyot adalah seorang otai...

    otai petai~

    lawak korang mmg cilanat..lebih dasat drp majalah apo?

    ReplyDelete
  2. kawan Did cakap camtu? Hahahah. Tabik ah.

    ReplyDelete
  3. kihkihkih~ kem slm kwn kau tuh...berani sungguh...

    ReplyDelete
  4. kepala bana apa melawak mcm setan brader!!

    ReplyDelete
  5. Bab mengayat Diana Danielle memang tak bleh blah hehe

    ReplyDelete

Search This Blog