Total Pageviews

Monday, October 25, 2010

Tempat Rahsia

Satu tengahari yang hening. Saya berada di kampong sedang kusyuk menonton Asarichan di Astro Ceria. Bonda yang muncol entah dari mane, meminta saya menjempot Ijat dari sekolah. Saya menggeliat panjang sebelom bersetuju.

Pukol satu tepat saya bergerak dari rumah - memandu kancil racing - sangatlah bernostalgia. Kancil Racing inilah yang pertama sekali saya buat drift-kona kiri-enjin mati masa muda-muda dulu. Ditambah pula dengan ekjos besor bunyi gempak cam motobot telah membuatkan pendudok Batu Pahat dan warga KUiTTHO respek dengan kancil ini. Entahlah sama ada mereka betol-betol respek atau memaki. Sedang syok mengelamun, saya tersengih menampakkan gigi putih berseri sorang-sorang sambil memandu. Maseh kukoh rupanya kereta ni - kata hati kecil sambil ketuk-ketuk dashboard.

Saya pakir betol-betol depan sekolah Ijat. Ijat maseh tidak kelihatan. Tidaklah saya tahu mana satu Ijat. Semua budak-budak sekolah kelihatan sama. Sepesyen semua - rambut pendek belah tepi - baju putih, seluar biru - kasut kusam tak berapa nak putih. Saya berpendapat lebih molek jika saya menunggu saja di dalam kereta. Barangkali Ijat akan segera datang setelah melihat kereta sporty yang parkir depan pintu pagar ini.

Nasib saya agak malang kerana kereta ini telah ditamatkan perkhidmatan radionya. Olih itu terpaksalah saya bernyanyi kecil bagi menghiburkan hati. Mulanya lagu sentimental, Ungu - Cinta Dalam Hati. Kemudian saya shuffle ke lagu agak catchy, Meet Uncle Hussein - Lagu Untukmu. Setelah 10 minit Ijat tak muncol-muncol, saya sekali lagi tukar lagu, kali ini lagu rancak; Stacy- Jahat. Kali ini kepala saya berjoget-joget bagi menghilangkan rasa ngantok.

Habis saja sessi karaoke dalam kereta, Ijat maseh tak muncol-muncol. Saya dah mula resah. Lalu saya keluar dari kereta sambil berdiri mencekak pinggang depan pagar. Kepala dihulur panjang terjengok-jengok ke dalam mencari Ijat. Tiada pula kelibat dia. Saya mengambil keputusan untok menunggu saja dia di situ. Rimas juga tengahari berdiri tegak depan pintu pagar semacam penjaga gawang ni. Tidak lama selepas itu, Ijat berjalan melintasi saya sambil melaung-laung ke rakannya. Aih? Dia tak nampak saya agaknya. Lalu satu pukulan jitu dan mantap saya kenakan pada belakang kepalanya.

"Aduh! Lor...Ayoh did ade sini? Lame doh tunggu?" Dialog ganu pon bermula.

Saya sengih saja. Malas nak jawab. Dengan pakaian gaya CEO jatoh muflis, Ijat berlari-lari mengambil beg sekolahnya dan kembali menuju ke kereta.

"Bakpe lambak ngat kluor?" saya mula bertanya sambil menghidopkan enjin kereta. Bunyi deruman kereta bak F1 kedengaran. Sengaja saya tekan minyak sepam dua kasi asap berderu keluar. Baru nampak kool.

"Ijat dok tempak rahsie tadi" Kata ijat seakan berbisik.

"Rahsie mende plop? Kakne tempak rahsia tu?" Tanya saya dengan perasaan ingin tahu yang membuak-buak.

"Kak situ" kata Ijat sambil menundingkan jari telunjoknya ke satu arah.

"Doh mende yang rahsia sangak?" Saya bertanya lagi.

"Ye aaa...Ijat dengang saing2 Ijat je hok tau tempak tu." Kata Ijat dengan bermuka serius sambil menyedot minuman yang dah tinggal biji-biji air batu.

"Berapa orang saing Ijat hok tau?"

"31. Campor Ijat"

BOWH! Lalu saya teros memecot kereta membelah kesunyian tengahari.

4 comments:

  1. termasuk aku, dah ada berapa geng rahsia skrg?

    ReplyDelete
  2. razuwa - aku kompius. apa definisi rahsia?

    ninaa - syhhh! betol-betol rahsia nih.

    ReplyDelete
  3. rahsie post kat blog..hemm?
    rahsia la sgt!

    ReplyDelete

Search This Blog