Total Pageviews

Monday, November 1, 2010

Memori Sepasang Kasot

Petang itu saya terasa rajin biarpon hakikat sebenarnya saya memang rajin. Sila jangan syak wasangka. Kalau tidak percaya, anda bolih bertanya bantal dan tilam saya. Saya memang sangat rajin. Olih kerana sangat rajin, saya telah mengemas dan menyuson kasot-kasot lama berhabuk di depan rumah saya. Kasot dah banyak, berterabur pula. Rak ada tapi tidak berisi. Kasot semua main campak bawah je. Terpaksalah saya suson. Namon begitu, sudah hamper 15 tahon saya tinggal di rumah ini, tidak pernah ada kasot yang hilang - syukor. Mungkin berkat doa-doa mantera ibubapa saya untok memagar rumah ini dari dimasuki penchuri.

Sedang kusyuk saya menyuson kasot, saya terserempak dengan kasot futsal lama saya chap Adidas. (Terima kaseh adidas atas penajaan ini). Dengan pantas memori lama menggamit kenangan. Kasot itu lambang kehebatan - kegemilangan - keagongan saya sebagai seorang pemain futsal berbakat dahulu kala. Ini diakui sendiri oleh Tauke Kedai Sukan Makmur - tempat saya beli kasot ini. Saya maseh ingat kata-kata keramat beliau, "Try la dulu. Ada diskaun punya.".

Untok pengetahuan anda, kebiasaannya pada waktu raya puasa, saya dan rakan-rakan Keramaian akan bermain futsal. Malangnya tahon ini tiada kesempatan. Sebak rasa hati. Bukan kerana tidak dapat bergembira terloncat sana sini bersama rakan-rakan tapi kerana gagal untok mengempiskan perot ini. Tapi apa ada hal. Dengan kasot ini, saya terasa sangat lincah di padang dan lincah mengusya awek di kompleks beli belah. Dulu jika saya bermaen futsal, dengan selamba badak saya menewaskan 3 atau 4 pertahanan sekaligus. Kaki pantas memutar dan menggelek bola. Pertahanan pula pastinya berjoget hendak merebot bola - pening dengan skil saya. Biarpon begitu, saya maseh gagal menandingi skil Joga Bonito ciptaan Hadi. Beliau lebih legend.

Memori yang paling tidak bolih saya lupakan adalah satu perbualan antara saya dan Iwan (bukan nama tak betol).

-----

"Huih, kasot baru ke? Adidas sponser tu...padan power gila main hari ni." Kata Iwan sebaik saja habes bermaen futsal.

"Takde lah baru pon. Beli bulan lepas." jawab saya sambil melonggarkan tali kasot. Peloh berciciran.

Iwan datang dan dudok di sebelah, "Berapa kau beli? Cun gak ni.".

"Sepasang lah. Sebelah kiri satu. Sebelah kanan satu. Takkan nak beli dua-dua belah kiri? Aku bukan kidal. Kahkahkah!" jawab saya selamba.

"Bongok! Harga kasot ni lah...berapa?" Tanya Iwan. Kali ini bernada serius biarpon tersenyum.

"RM180 lepas diskaun. Harga sebenar dekat 300 beb. Tapi stok lama - dapat diskaun - aku sebat je." Saya beri jawapan jujor. Tak tahan dahaga, saya teros menegok air 100plus. (Terima kaseh 100plus untok penajaan).

Iwan bermuka terkejut, "Gilalah. Kasot power camni harga RM180. Aku nak gak!"

"Bukan kasot Power. Adidas. Beli kasot Power harga RM180...ko gila? Kahkahkah!" Saya terbarai ketawa.

"Bongok!! Kahkahkah!"

------

Ah, memori. Budak-budak... - kata hati kecil saya sambil try test kasot futsal kot-kot padan lagi ke tak.

4 comments:

  1. Ni kes promote adidas ke apa ? ;p

    ReplyDelete
  2. uish! laju la pulak kau komen. kahkahkah!

    p/s: sila lehat di sebalik tabir. bagaimana jenama dijadikan paksi keagungan. kahkahkah!

    ReplyDelete
  3. berapa hengget adidas payung kau ni?

    ReplyDelete

Search This Blog