Total Pageviews

Saturday, October 17, 2009

Bertukar!

Malam ini aku sendiri lagi.

Seperti malam-malam sudah.

Betol-betol tidak syok.
Tapi apakan daya, bila umor meningkat bilangan kawan-kawan bujang berkurangan. Tidak bolih meleser seperti zaman muda-mudi cool dan groovy.

Hirop air milo. Air milo panas. Tapi rasanya sebijik rasa milo percuma yang dibikin lori-lori milo yang bertandang ke sekolah. Ah, stim beb! Layan air milo sambil menonton perlawanan bolasepak antara Manchester United dan Bolton. Fuh...

Sedang aku kusyuk melihat permainan ini, aku terpana pada peranan pemain-pemain dalam skuad kedua-dua belah pihak. Setiap pemain ada posisi. Ada penyerang, pemain sayap, pertahanan dan penjerit tepi padang. Sistem permainan ditentukan olih bos mereka yaitu pengurus pasukan. Tak kesahlah pasukan ini mahu guna sistem 4-4-2, sistem kapitalis mahupon system of a down. Pengurus yang menentukannya.

Gol!

Owen jaring. Eh, Gol sendiri. Aku tersenyum. Hirop milo sekali lagi.

Kemudian aku terfikir semula mengenai pemain-pemain dalam skuad elit seperti Manchester United ini. Bagaimana mereka bertungkus-lumus untuk dimasukkan sebagai pemain dalam kesebelasan utama daripada berpuloh-puloh pemain sedia ada. Mesti tertekan. Seksa. Perlu kerja keras. Usaha.

Petang-petang kena berlari. Aku juga berlari petang-petang, tapi Alex Ferguson tiada pon SMS aku suruh turun old trafford. Orang tua tu pemalas nak call, kunon-kunon tiada masa padahal tiada kredit. Dapat SMS pon dah kira bertuah. Lepas tu pemain-pemain ini kena buat latihan menembak, hantaran, menanduk dan macam-macam jenis perkara mengerikan lagi. Patotlah aku tidak menjadi atlit.

Apabila latihan keras ini dijalankan. Maka terbitlah pemain-pemain bintang bagi setiap posisi. Terbitnya bintang-bintang ini apabila berjaya mengepalai kejayaan sesuatu skuad itu. Pertahanan menerbitkan bintang seperti Vidic, Terry dan Puyol. Pemain tengah seperti Xavi, Giggs dan Ronaldo. Penyerang pula muncol bertaraf lima bintang seperti Rooney, Messi dan Tevez. Bintang penjaga gol pula seperti Gianluigi Buffon, Van Der Sar dan Halim Napi. Halim Napi?

Aku terkenang semula kepada salah seorang pemain Setan Merah ini. Nama beliau John O'Shea. Pemain ini tidak berbakat besar. Tidak kacak. Dan tidak banyak kerenah. Tapi mempunyai kelebihan. Beliau bolih bermain di setiap posisi. Pada asalnya beliau adalah pemain pertahanan tapi pernah diletakkan sebagai pemain tengah. Pernah juga bermain sebagai penyerang. Dan pernah juga bermain sebagai penjaga gol! Mamat ini betol-betol cool.

Tetapi aku lebih kagum kepada bos Setan Merah ini. Beliau yang menentukan posisi pemain. Dan beliau lah penentu kepada perkembangan skil dan kemahiran pemain itu berkembang. Bos ini juga penentu kepada keberkesanan pemain itu dalam sistem permainan skuadnya.

Aku juga terasa seperti brader O'Shea ini. (Oh, aku juga cool sepertinya?) Bos sentiasa meletakkan aku di pelbagai posisi. Aku lah mat despatch, akulah kerani dan akulah akauntan. Setiap hari aku menjalani latihan. Skil aku makin bertambah. Tahap kecekapan aku juga semakin bertambah. Tanggungjawab bertambah. Yang tidak bertambah cuma gaji.

Aish...lecehlah!

Olih itu, aku bertekad. Aku tidak mahu lagi bekerja untok bos. Aku tidak lagi perlu menjadi pemain pelbagai posisi. Aku mahu menjadi pemain tetap. Menjadi bintang kepada satu posisi sahaja. Oh, aku perlu berhijrah!

Ya.

Bekerja ini seperti bermain bolasepak. Aku perlu tukar kerja. Pengalaman ada. Skil ada. Gaji pasti bertambah. Itu perlu. Aku ingin menjadi bintang! Sampai satu hari nanti aku akan tubohkan satu kompeni aku sendiri. Akulah bos kepada pasukan aku.

Aish...bila Mark Hughes nak beli aku nih? Takkan aku nak tunggu Dollah Salleh SMS aku dulu kot? Kahkahkah!

3 comments:

  1. transformer!!!! huhuhuh..

    p/s: setan merah ke setan tak brape nk merah ke..aku tak suke bola...huhu(bley komen cam ginih) wahahaha~

    ReplyDelete
  2. kahkahkah!
    bolih...hidop anda bebas mengkritik dan komen.
    mari aku ajarkan kau bermain bola. pasti kau suke! kahkahkah!

    ReplyDelete
  3. aku tak suka bola
    tapi aku suka atikah yang tak suka bola.
    amcam? gerek?

    ReplyDelete

Search This Blog