Total Pageviews

Monday, October 5, 2009

Oh...menatang gayut-gayut itu!

Halamak. Sudah lambat aku nih.

Brommm...brommm! Bunyi sound efek (bunyi lagi...sound lagi...bukan ke maknanya sama?) kereta aku. Kena balik cepat-cepat. Sudah lewat. Esok hari memburoh. Membanting tulang. Tulang jika tak dibanting, tiada gaji. Tiada gaji bermakna tiada duit. Tiada duit bermakna tiadalah kereta ini bulan depan.

Sesudah berchenta di Shah Alam, aku berkejaran (~berlari berkejaran...harumnya bunga di taman....*lagu tema masa nih) ke rumah. Bagi signal lip lap, keluar parkir. Bodoh...tiada kereta lalu lalang di situ. Tapi kerana aku pemandu berhemah,bagi saja signal. Kebiasaannya aku mengambil masa 20 minit dari Shah Alam ke Sg Buloh. Kereta tidak banyak, sedang-sedang saja kuantitinya. Kepala aku melayang ke kerja tertangguh di rumah. Baju belom basoh. Pakaian kerja belom digosok seterika. Fesbuk belom di atas-tarikhkan.

Sedang aku kusyuk berfikirkan kerja tertangguh,entah bagaimana kereta aku melencong ke Lebuhraya PLUS. Aiseh, lupa rancang perjalanan. Waktu ini mana ada banyak kenderaan, guna jalanraya biasa pon tidak mengapa. Mujur aku ada kad sentuh dan blah yang berbaki kurang RM10. Bolih diguna waktu sengal macam ini.

Selesai aku imbas kad sentuh dan blah aku, terus aku tekan sampai ke lantai pedal minyak aku. Mencanak naik batang meter kereta aku. Hoho! Sungguh berkuasa mantap enjin kereta aku nih rupanya. (haha...sendiri puji!) Tapi aku tidak mahu kena saman lagi. 120 km/j dan aku cuba kekalkan kelajuan itu. Olih kerana kereta-kereta di lorong kiri dan lorong tengah berjalan perlahan, aku membelok ke lorong kanan sekali. Lorong kanan adalah lorong untuk memotong. Tiada kereta. Bagus, bolih memandu dengan selesa.

Tiba-tiba ada sebuah kereta mencucok belakang kereta aku. Mengekori rapat. Hampeh! Siapakah gerangannya? Beliau cuba ke lorong tengah untok memotong aku. Tapi tidak berjaya kerana laluan tengah ada kenderaaan. Sekali lagi dia masuk ke lorong kanan dan mencucok kenderaan aku dengan begitu rapat sehingga hampir bergesel. Ini sudah bolih mencetuskan darah mudaku untok mendidih. Had kelajuan di sini cuma 11okm/j. Aku bagi laluan kepada kereta ini dengan beralih ke lorong tengah. Kereta dibelakang tadi perlahan memotong aku dan tersenyum mengangkat tangan kepadaku. Kereta viva putih rupanya. Langsung aku tak kenal gadis yang memandu kereta itu. Cun kah? Rasanya tidak. Hidung kembang, berjerawat dan hitam manes. (Sebenarnya tak nampak pon wajah gadis ini kerana cermin keretanya tinted...ini cuma imijinasi saya bagi menyedapkan cerita)

Lalu, aku cucok kembali kereta viva ini dengan mengekori rapat dibelakang. Lalu aku ternampak sesuatu bergayut-gayut di tampal di cermin keretanya. Apakah itu? Lalu aku ekori lebih rapat. Oh, jelas terpampang kini. Ada sekeping menatang bergayut-gayut terlekat di cermin keretanya. Menatang gayut-gayut itu yang berlogo dan tertulis 'Red Devil's Fan'. Kahkahkah! Tak mengapalah begitu, aku amponkan kau. Dan dia terus berlalu pergi...

P/S: menatang gayut-gayut ini apa namanya?

5 comments:

  1. oo, rakan setan merah ghupenye..
    patut suka cucuk mencucuk,
    maklumlah ada lembing terbelah tiga,
    he he he..

    salam bersahabat

    ReplyDelete
  2. itulah pasal...
    ske betul cucok2 nih!
    kahkahkah!
    kau taukah ape name menatang gayut2 nih?
    sampai skarang ia menjadi misteri!

    ReplyDelete
  3. haha bila salah cucok diaorang bayarla hahah

    ReplyDelete

Search This Blog