Total Pageviews

Friday, October 23, 2009

Zon Selesa

Orang kata melayu jadi pemalas kerana berada dalam keadaan 'terlebih' selesa. Orang kata, aku tak kata. Bila selesa memang syok dan stim. Rasanya selesa bukan menjadikan aku malas tetapi ia adalah kenikmatan. Kenikmatan yang haros dan layak aku terima sebagai ganjaran. Sesuatu hasil yang patot aku tuai sebagai penghargaan untok diri sendiri. Syabas aku!

Hari panas. Memburoh sepanjang hari bolih bikin tulang belulang jem. Tulang yang jem tidaklah enak dimakan begitu saja. Tulang jem akan menghasilkan bunyi. Ia akibat pergeseran dari pergerakan. Maknanya perlu pelincir? Ehem. Ia enak jika ada aktiviti urut-urutan. Bertambah enak jika urut-urutan itu versi B2B. Bolih bikin jiwa stress menjadi kendur dan barang yang kendur menjadi stress. (Kanak-kanak belom akil baligh dilarang meniru aksi ini). Tapi itu aku tidak peduli. Aku ada terapi sendiri yang bikin jiwa aku selesa. Selesa untok aku menerimanya. Tolong jangan buat spekulasi sendiri.

Aku juga insan manusia seperti kalian. Yang membutohkan rehat apabila memburoh seharian. Setiap pagi aku bangkit dari lamunan mimpi (~ku kira engkau...sudah melupakan - lagu aris ariwatan, lamunan terhenti) dan bermandikan air sejuk menggigil. Menyucikan segala yang kotor. Menyegarkan segala yang layu. Ini haros dan perlu dilakukan setiap pagi. Jika tidak, ia bagaikan merempit motor Yamaha YZF R6 (apa jenis nama ni?) bersama awek cun bergetah dengan tayar pancit. Bergaya itu ada, tapi pasti kau di cop...'bodohnya!'. Kalau nak bodoh, tolong jangan bagitahu orang lain. Ini pesanan tok guru aku.

Sudah 5 jam aku bertapa di tapak pembinaan. Hari makin meninggi. Matahari memancarkan pancaran sinar ultra ungunya. Sinar ultra ungu ini tidaklah merdu seperti lagu kumpulan ungu. Pancaran ini terik dan perit. Langsung berbeza. Peluh membasahi dahi. Titis-titis keringat mula membasahi ketiak. Tekak sudah kering dan berkerak. Jika ada mamak cendol lalu di situ pasti aku orang pertama melompat sergahnya. Tapi apakan daya, di tanah gersang ini (~berjalan di tanah gersang...mentari mencekam dada, debu-debu di jalanan...menjadi teman setia - lagu kembara, hati emas) hanya mamat-mamat kontrekter yg sikit kacak dari tapak slipar jamban aku saja yang wujud. Aku perlu bersabar. Ya, sudah tentu. Aku cekal orangnya.

Setiap keperitan pasti ada penghujongnya. Setiap penderitaan pasti terselit kebahgiaan. Hari yang panas tentu ada mendungnya. Hari memburoh sudah tamat. Semua pemburoh wajib pulang. Aku orang pertama yang melonjak gembira. Pulang dengan hati berbunga-bunga.

Sesampai sahaja di rumah, terus aku hempas segala peralatan-peralatan berperang aku seperti dompet, kunci-kunci, telefon bimbit dan laptop ke atas meja TV. Aku sudah tidak peduli tentang makan minum. Jika ada Maya Karin sekali pun, aku akan tepis dia ke tepi. Tapi sebelom tepis, aku akan sms dia...berbaloi-baloi!

Aku kuak pintu bilik aku. Aiseh! Hajat terbantot. Perkara yang ku idam-idamkan semenjak tadi tidak dapat aku tunaikan. Betol-betol potong stim. Nak maki, bukannya beliau paham pon. Aku hanya mampu kuis2 beliau dengan kaki diselit dengan hajat beliau bolih bingkas bangkit bangun dan pot di tempat laen. Tapi setelah 30 minit aksi kuis-kuisan ini tampak tidak berjaya, aku mengalah. Celaka. Menyesal aku tepis Maya Karin tadi. Bukan bolih tidur pon. Zon selesa telah dirampas olih rejim ini.


Aku fikir ini bukan satu-satunya zon selesa untok aku. Tapi juga untok dia. Abaikanlah...ambil, bantal busuk dan bini-pelok-masam lalu tidur saja depan TV! Berbekalkan hati yang maseh luloh kecewa. (~Siapalah aku ini untuk, Memintal buih yang memutih, Menjadi permaidani seperti mana, Yang tertulis dalam novel cinta - lagu Exist, Mengintai dari tirai kamar) - Ah, diamlah! Terus aku tutop MP3.

3 comments:

  1. kahkahkah.
    ketuanan kucing...
    sah kau lelaki kucing
    digilai anak anak kecil.

    ReplyDelete
  2. kahkahkah.
    lelaki kucing?
    tapi aku berminat ayam bertumit tinggi lah!
    kahkahkah.

    ReplyDelete
  3. he3 Did kucing kamu seperti kucingku Ryan Rigoberto (nama timangan Kitty Little King)... Sangat comel :) ku kira hati km sudah berpunya bakalan ke dunia baru bersama ratu :)

    ReplyDelete

Search This Blog