Total Pageviews

Saturday, November 14, 2009

Caving

Tut Tutt! Tut Tutt!
Bunyi es-em-es dari talipon bimbit.
Herol ajak meleser.
Dia dan 3 rakan laen dalam perjalanan ke pot makan-makan.

Pot ini memang enak menjamu selera makan dan selera mata.
Lagipon malam minggu memang patot meleser. Lagi-lagi anak muda seperti kami.
Biarpon mata sudah berkaler merah namon ia langsung tidak menghalang nafsu aku bersosial.
Untong badan bolih pasang 4. (ngeh ngeh ngeh!)

Lantas tanpa membazir masa aku terus sahaja menalipon Sheikh.
Niat tulus suciku mempelawa beliau untok turut serta. Beliau mengangguk. (Ini bayangan aku lah)
On! kata beliau. Jarang sekali beliau berkata 'Off!'
Lalu aku terus saja mengambil beliau di rumah.

Memandu dalam hujan buat aku lemah semangat.
Untok menambah lagi perisa lemah semangat apabila memandu dalam malam yang gelap.
~ku jejak jalan yang berliku... (lagu tema ketika ini).
Lagu ini perlu dipasang kerana ia bagaikan jampi serampah untok memulihkan semangat aku.
Aku berjaya pulih semangat ketika ambil Sheikh dan terus saja menuju ke pot pilihan.

Cilok mencilok memang feveret. Kelajuan 100km/j perlu dikekalkan.
Sebagai pemandu berpengalaman, keadaan kritikal perlu diatasi dengan muka selamba.
Pantang kereta kelihatan di depan. Semua aku pancung.
Kurang 30 minit, aku dah sampai. Biarpon jarak antara pot dan rumah Sheikh hanya 3 km.
Jem memang cilake.

Herol dan rakan-rakan sudah lama berkumpol.
Mereka sedang enak melapah sup mushroom dan roti garlic.
Kecur air liur aku. Akibat tergoda dengan kelahapan mereka, perot aku bergendang.
Baru saja aku angkat tangan dengan nawaitu nak panggil brader ambil order, herol bersuara.

"Did, kitorang ada idea bernas. Caving...nak folo?", kata beliau serius .
Info: Caving adalah aktiviti meneroka dalam gua yang sangat mencabar. Tak tipu.


"Kitorang budget nak gerak hari Sabtu 28 haribulan tu, pukol 4 pagi. Drive 2 kereta. Tak payah nak cari hotel.", tambah beliau lagi.

"Aku ingat kita gerak hari Jumaat lah. Penat bro main drive pagi-pagi buta. Cari lah hotel budget. Brape rengget sangat." kata Hapis, rakan herol yang dari tadi enak hirop sup cendewan tanpa henti.

"Kita kena ajak lagi 3 orang nak cukopkan 2 kereta nih. Takde bunga ke? Tak stim lah takde bunga.", cadang Man yang sedang enak mengunyah roti garlic. Aku menelan air liur.

"Bunga ada sekuntom. Tapi lagi 2 kuntom korang kena carilah," kata Herol yang nampak puas dengan juadah yang disumbat. Bersandar sampil menepok-nepok perutnya.

"Bisa diatur. Aku es-em-es sekarang!", laju saja Hapis menekan punat talipon bimbitnya.

Seterusnya bermacam-macam lagi perancangan yang muncol. Dari isu rakan yang patot ada dalam senarai penyertaan, jadual perjalanan hinggalah isu bekalan makanan yang perlu dibawa. Perbincangan ini tampak begitu serius dengan masing-masing langsong tidak mengalah. Bertikam lidah, tumbok menumbok dan spelet menyepelet dahi sudah menjadi adat resam dalam mesyuarat kami. Ada sahaja idea bernas yang diutarakan. Aku tidak bersuara kerana brader ambil order belom muncol untok melayan aku.

Hampir sejam mereka berbincang dan aku tidak ambil pot. Lagipon makanan idaman sudah terhidang depan mata. Mee Hailam ini perlu dinikmati sepenuh hati. Tidak enak jika makanan ini tidak dilayan sepatotnya.

"Did, nak join tak?", barulah Herol menegur. Itu pon sambil matanya tertumpu pada Mee Hailam aku. Lapar lagikah teman aku nih?

"Tak." jawab aku.

"Aku menyembelih 27 haribulan tu." tambah aku dengan jawapan ringkas dan padat sambil menampilkan raut wajah yang ketat.

Mereka semua tergamam.

Sepi seketika.

"Cilaka kau, herol. Ajak kitorang beraya dalam gua!", cacian pertama tersembor dari mulot Hapis.
"Camane lah kitorang bolih setuju jek dengan kau. Kau pakai ilmu pengaseh ke hape?", tambah Man pula sambil diiringi gelak ketawa besar. Berguling-guling mereka bergelak membayangkan kejadah hape beraya dalam gua. KAHKAHKAH!

Dah nyanyuk agaknya rakan-rakanku ini.

Aku kekal kool. Sambil menghirop kuah Mee Hailam. Memang nikmat!

Cerialah!

4 comments:

Search This Blog