Total Pageviews

Wednesday, November 4, 2009

Ayatmu membunohku

Teringat saekor sahabat yang gemar berpujangga berkata-kata.
Kata-katanya ini dilafazkan semasa aku menghadapi tekanan ketika belajar bagi kertas peperiksaan semester akhir. Pernah beliau membebel kepada diri aku yang sangat gembira-pergi-bernasib baik ini.

"Kita membuat perkara bodoh untok menjadi bijak.
Perkara bodoh itu adalah kesilapan.
Jika kesilapan itu dilakukan berulang-ulang adalah satu kebodohan.
Dan jika kebodohan itu dilakukan berulang-ulang bukanlah satu tindakan untok menjadi bijak!"

Tetapi hari ini aku terkenang kata-kata ini. Beliau memang sifu. Tak sia-sia imej janggut A. Samad Said yang dipelihara beliau. Janggut panjang beliau bolih diguna pakai. Baru kini kata-katanya membunuhku. Satu lagi kebodohan aku untok menjadi bijak!

Cerialah! - aku.

3 comments:

  1. tu la baru semalam bercakap kat seseorg kalau kita cakap sorry berkali2 maknanya kita tak memaksudkannya... tak tau pun apa makna sorry agaknya... orang bukan nak dengar sorry berkali-kali tapi nak tengok perubahan bukan kesalahan yang berulangan... berkali-kali pula tu... Did tersenyum lah :)

    ReplyDelete
  2. apa cerit? kalau beran cerit di kg attap lah nanti.

    ReplyDelete
  3. raisadora - betol betol betol. bila kenang balik...apekah betol kita memahami maksud sebenar perlakuan itu, mengulanginya bermaksud tabiat.

    dari jalan kopi - ini cerita rasta. cerita kool yang tidak pasti kesudahannya.

    ReplyDelete

Search This Blog