Total Pageviews

Tuesday, December 22, 2009

Anjakan Paradigma

Awal Muharam - ketika enak menjalar di atas tilam empuk yang sudah kusam dimamah usia, telefon bimbitku berdering tanda ada orang memanggil. Mimpi sedang bermanja-manja dengan Luna Maya dan Scha Yahya dipotong stim. Dengan lemah gemalai aku menjawab panggilan tersebut.

"The number you have dial..."

"Oi munkee...kitorang on the way ke rumah kau" kata si pemanggil. Cis! tektik aku gagal.

Aku bakal menerima 2 tetamu. Masam. Haros mandi.
Sepantas kilat aku bergusti dalam bilik air.
Siap bergusti, aku bertinju dalam bilik pula.
Baju disarong. Seluar dikancing. Rambut disisir.
Siap sudah dan kini imej aku lebih kacak dari Zul Yahya.

Dipendek ceritakan, 2 tetamu ini ajak bersarapan di sekitar rumah aku.
Pot yang terlintas difikiran hanyalah foodkort belakang rumah aku ini.
Bergegaslah kami ke sana.
Buntot berlaboh. Air dipesan. Makanan dijamah.

2 tetamu ini - Salleh dan Fared.
2 belangkas yang sukar dipisahkan. Jika ada Salleh wajib ada Fared. Jika ada Fared, wajib ada Salleh.
Mereka berceritakan kisah sedih menimpa mereka pada malam tadi.
Malam tadi mereka bersantai dan bersantap. Tidak lama cuma seketika.
Dalam waktu yang seketika itu, jenayah ini berlaku.
Cermin kereta dipechah. Laptop bertanda 'Hakmilek Kerajaan' hilang.
Segala langkah keselamatan telah diambil tapi ternyata si penchopet laptop ini memileki gadget canggih.
Mungkin secanggih Mat Bond lakonan Mat Sentul.
Sehingga kini aku coba bayangkan alat yang bolih mengesan kehadiran laptop dalam kereta ini.

Anjakan Paradigma.
Tiba-tiba muncol dalam kepala hotak aku. Dahulu orang tidak memerlukan alat canggih untok berjenayah. Cukop dengan pisau dan parang. Kini mereka telah maju. Jika penjenayah ini dapat ditangkap, aku bercadang untok menubohkan skuad khas. Skuad ini hanya bermisikan merompak perompak harta negara. Jika duit dalam bank negara hilang, rompak perompak bank negara ini. Jika enjin jet pejuang hilang, rompak perompak enjin jet pejuang ini. Biar perompak-perompak harta negara ini ternganga seperti 2 orang sahabat aku ini. Tidak perlu ada tanda 'Hakmilek Kerajaan' baru bolih rompak.

Sedang enak aku melayan nasi lemak makcik sebelah itu, Salleh berkisah mengenai perubahan dunia kuno ke dunia moden. Menurutnya, cerita ini terjadi pada sahabatnya yang pada waktu itu bertandang pulang ke kampung. Sahabat ini seperti lelaki-lelaki muslim yang lain telah pergi masjid untok menunaikan solat jumaat. Seperti biasa juga, Khutbah akan dibaca terlebih dahulu oleh khatib.

Sahabat ini dengan kusyuk telah mendengar khutbah yang dibaca. Khatib ini sudah berumur. Bacaannya juga kerap diselang-seli batuk-batuk kecil. Tetapi dengan lenggok bahasa dalam khutbah itu ternyata teks bacaan itu bukan dikarang olihnya. Sehinggalah terjadinya pada satu ayat yang dibaca olih khatib ini...

"Kita harus..." Diam seketika.

"...harus..."
"...harus..."
"...harus...
"...kemetot!"

Kemetot? Sahabat ini tergelak besar. Apa kejadah kita harus kemetot?

Para jemaah yang lain merah padam menahan gelak ketawa. Ada juga yang kaver-kaver batok kecil bagi melepaskan geli di hati. Menurut sahabat ini, apa yang terjadi adalah kerana tulisan canggih dan terkini ini telah dijawikan dimana kemetot itu sebenarnya adalah komited.

Aku dan Fared yang mendengar cerita ini mengalir air mata bergelak. Betol-betol lucu. Bahana anjakan paradigma. Hari yang pada awalnya suram dan duka kini diceriakan olih kisah lucu ini.
Sehingga sekarang kisah ini berjaya membuatkan aku tersenyum sorang-sorang dalam bilek kerana tahap kelucuan yang melampau. Aku kini sangat fobia untok membaca tulisan jawi. Kahkahkah!

Cerialah!

4 comments:

Search This Blog