Total Pageviews

Wednesday, December 2, 2009

Ini lagi suspen!

Sementelah aku mengalami trauma kotak biru bersuara, aku meneruskan perjalanan aku.
Sila rujuk hasil penulisan aku edisi sebelom ini.

Perjalanan aku ini sebenarnya tidak jauh.
Paling samseng pon amik masa 3 jam sahaja.
Kolumpo ke Kuantan, jaoh mana lah sangat kan?
Mari kita imbas kembali situasi yang lalu.

Dalam kereta itu, ada kami bertiga. Jejaka yang kacak-kacak belaka.
Rombongan ini diketuai taiko kacak yang paling otai iyaitu aku merangkap pemandu malam itu.
Ia diikuti pula dengan jejaka kurang sedikit kekacakannya iyaitu Herol.
Manakala jejaka paling jambu adalah adek Herol, Faiz yang pot di barisan belakang kereta.
Setelah mendapat bekalan makanan, kami meneroskan perjalanan dengan rasa kurang enak.

Kekantolan pertama adalah, permintaan bekalan makanan kami tidak mencukopi.
Mujorlah kami ini tidak mengambil hati dan memaafkan kotak biru itu dengan seikhlas-ikhlasnya.

"Apakan daya, bukan rezeki kita."
Begitulah kata-kata herol yang penuh tulus suci murni.

Kekusutan yang kedua pula adalah situasi lubuhraya pada malam itu.
Oh, tuhan! Sangatlah sesak.
Jika anda berjaya mencecah 20km/j adalah sesuatu perkara yang amat ajaib sekali.

Lalu merangkaklah kami dengan cara paling aneh.
Sila jangan burok sangka. Merangkak cuma perumpamaan.
Hakikatnya kami maseh bergerak menggunakan kereta.
Letak gear pada 'D' dan tekan-tekan brek sahaja.

Sambil bergerak-gerak perlahan, kami menjamu selera.
Makan malam di dalam kereta bukanlah satu perkara yang romantis.
Apatah lagi makan malam itu disinari cahaya lampu kereta-kereta di atas jalanraya.
Untok melengkapkan suasana makan malam ketika itu, jiran-jiran kereta di sebelah turot serta menjeling-jeling (kunon kami tak perasankah?) menelan air liur tanda betapa sedapnya melihat kami meratah berger yang ada.

Makan malam itu bolih dikatakan sangat lama.
Hampir sejam. Bermula dari Tol Gombak dan berakhir di R&R Gombak.
Ah,betol-betol menyeksa jiwa, brader!
Perut sudah kenyang, mata sudah layu.

Herol mencadangkan kami bermain daun terup setelah beliau berjaya menjumpai daun terup itu ketika mengembara di segenap pelusok kereta bagi mempertontonkan tahap ketidakpuasan hati beliau.
Aku termenung sejenak. Memandu sambil bermain terup? Ini sangat 'rare!'.
Aku pon setuju. Lagipon mana ada peruntukan undang-undang melarang pemandu bermain daun terup sambil memandu? Kahkahkah!

Okeh.
Situasi ini berlanjutan sehinggalah Tol Bentong.
Dan ia sangatlah membosankan.
Hampir 4 jam dan akhirnya kami berjaya meredah kesesakan jalanraya.

Kami meneruskan perjalanan dan mula memasuki lebuhraya pantai timur.
Keadaan di Karak sudah mula lengang. Waktu ini tiada lagi permainan daun terup.
Aku terus memecut memandangkan aku tidak sanggop menetap lebih lama di atas jalanraya.
Manakala Herol dan Faiz terus setia menemani.

Melepasi Temerloh, keadaan jalanraya sudah sunyi.
Keadaan juga gelap. Ditambah pula hujan rintik-rintik.
Cuma sesekali ada cahaya lampu dari kereta yang memintas kami.

Sampai di Maran, suasana semakin gelap.
Terus sunyi.
Tiada lagi kereta lain.
Mata meliar melihat ke luar tingkap kereta.
Gelap. Sejuk. Sunyi.

Dan tiba-tiba!
Secebis cahaya hijau melintasi betol-betol dihadapan kami.
Agak jauh juga tapi jelas kelihatan.

"Uih, kau nampak tak? Apa tu?!" aku teruja.
Terus aku memandang Herol.

"Hish! Jangan tegur. Bawa je kereta" kata Herol. Wajah beliau sedikit gusar.

Aku rasa kurang enak. Mungkinkah akan ada bahana akibat peneguran jujur aku yang tidak bertapis itu?
Aku buat muka selamba dan meneruskan pekerjaan aku sebagai pemandu kereta malam itu.
Namun dalam hati, hanya tuhan yang tahu.

Tidak lama kemudian aku mula terhidu satu bau yang aneh.
Ia sangat tidak menyelesakan.
Peluh mula membasahi dahi aku.

"Herol, kau...ada...bau tak?" aku tanya tergagap-gagap. Gusar akan ada bahana lebih dasyat.

"Hish, jangan tegur! Kau buka je tingkap. Aku kentut. Sakit perut, dowh!" Jawab Herol sambil tersengih.

Ah! Cilaka kau.
Dalam hati penuh sumpah seranah aku lemparkan terhadapnya tanpa henti sampailah ke parkir rumahku.

P/S: Akhirnya aku dapat tahu rupanya cahaya hijau itu adalah tahi bintang! HoHo!!

3 comments:

  1. kihkihkih...adehhhh..lawak la kau..

    eh betol ke cahaya ijau tuh tahi bintang?

    ReplyDelete
  2. ya...yg hijou tuh tahi bintang.
    bintang berak bersepah2...
    siap warna hijau tahi tu.
    kahkahkah!

    ReplyDelete
  3. apsal malam tu aku tak nampak.
    dengan kancil mak aku tu aku meredah kegelapam malam di laluan yg sama
    ini tidak adil...

    ReplyDelete

Search This Blog