Total Pageviews

Saturday, December 26, 2009

Hidup Orang Bujang...

Malam ini sangat dingin. Bertenggek dihadapan TV, aku hanya ditemani secawan nescafe.
Lalu aku terkenang satu kisah. Ini kisah zaman aku bergelar siswazah.

Malam ini aku tercokoh depan TV.
Cerita tidak menarik. Bosan.
Di ruang tamu itu hanya tinggal aku dan Madi.
Rakan lain sudah lama tertewas di kamar masing-masing.
Hajat dihati mahu stadi untok test esok hari.
Tapi lain terjadi apabila sudah melekat di depan TV.

Hujan mula turun mencurah-curah.
Aku matikan TV dan terus menuju ke dapor.
Aku perlukan sesuatu untok terus berjaga. Aku kena stadi. Aku tekad.
Mata sempat menjeling ke rakan serumah aku, Madi.
Mata dipejam, kepala melentok-lentok, suaranya bernyanyi-nyanyi kecil.
Kusyuk bermain gitar ala-ala Ahmad Dhani dari kumpulan dewa.
"Patotlah hujan", hati kecilku berkata.

Aku mula selongkar segala bekalan di dapor.
Akhirnya aku berjaya menemui biskut kering.
Air dijerang. Tujuannya untok membancoh Nescafe O.
Nescafe O ini wajib dinikmati bersama biskut kering ini.
Orang bujang diharuskan makan biskut kering yang dicelop ke air nescafe O.
Ini bukan ajaran mana-mana mazhab tapi tradisi orang bujang.
Stim makan biskut kering yang dicelop nescafe ini lain macam...dan hanya orang bujang tahu nikmatnya.

Siap air dijerang, aku bancoh nescafe O.
Di rumah ini, aku adalah pakar membuat Nescafe O.
Ini bukan cerita tipu. Cerita ini diakui olih rakan serumah yang lain.
Sehingga kini mereka ketagih air nescafe o ciptaan aku ini.
Mungkin sudah bakat semulajadi aku.

Aku kembali ke ruang tamu.
Duduk bersila mengadap Madi.
Perlahan-lahan aku hirop air Nescafe O yang sedang berasap itu.
Madi yang sedang kusyuk bermain gitar dari tadi mula rasa terganggu.
Dia berhenti bermain gitar dan mula menegur aku.

"Kau dah abis stadi?", soal Madi buat-buat tak tahu.

"Belom. Tu pasal aku buat Nescafe O nih." jawab aku.

Aku sekali lagi menghirop air yang panas mendidih itu.

"Aku kalau minom ni, komfem tak tido." tambah aku lagi bagi meneruskan borak-borak kosong dengan Madi.

Madi menjeling tajam dengan wajah serius pada aku.

"tapikan..." kata Madi. Jelas beliau ingin meneruskan borak untok menghilangkan kebosanan malam kami.

"Aku terbalik. Aku kalau tido, komfem tak minum ni!"

Aku bingkas bangun dan terus menuju ke bilik. Cilaka! Borak dengan kau memang aku terasa bodoh.
Dah tidor, memang la tak boleh minum!

Malam itu, aku tak stadi. Tidur lagi syok.
Madi kembali memelok gitarnya. Mata dipejam, jari memetik gitar.
Bibirnya terukir senyuman.
Dia puas. Aku terkena.

3 comments:

  1. saya suka mkn biskut kering dgn teh o sbb kalau minum nescafe atau kopi o akan sakit perut, pening2 lalat dan mengantuk tahap letak tongkat kat mata pun bisa patah... tapi biskut kering memang layan memang klasik sebab memang makanan bujang... almaklumlah saya pun masih bujang jadi bisa memahami kan...

    ReplyDelete
  2. madi + kau = sengal mengal. tak cool. euw!

    ReplyDelete
  3. raisa,
    wajib bwk biskut kering ke kopistreet.

    prit,
    euw.
    madi petik gitar.
    gua hirop kopi.
    ini gaya cool kami.

    ReplyDelete

Search This Blog