Total Pageviews

Tuesday, December 15, 2009

Kenapa ini haros terjadi?!

Aku menarik nafas yang panjang. Sungguh aku tidak puas hati. Benar-benar tidak puas hati.
Bagi menunjokkan ketidakpuashatian aku, aku telah menghempas meja ke atas buku.
Ok, silap. Itu aksi melampau. Sebenarnya aku menghempas buku ke atas meja.

Anda tahu mengapa aku tidak puas hati?

Bagini ceritera-nya.

Pada masa aku kecil dahulu, aku punya minat.
Minat ini tercetus ketika aku baru berpindah ke Kuantan.
Waktu itu aku hanya berumur 10 tahun. Maseh kecil.
Kecil pada ayat sahaja, hakikatnya fizikal aku agak besar berbanding kanak-kanak sebaya.

Waktu kecil aku sebelom itu, aku cuma tahu bermain congkak.
Main tepuk-tepuk daun, main konda-kondi dan main galah panjang.
Namon setelah berpindah ke Kuantan, aku telah di ajak bermain bola.
Jiran yang cuma tua setahun dari aku telah mencabar aku bermain bola.
Kejadah apakah bola ini?
Itu lah persoalan yang bermain-main di minda aku pada awal pengenalan aku kepada sukan ini.

Itu hanya seketika. Hanya sehari aku perlukan untok mengenali suka bola ini.
Biarpon aku hanyalah berpangkat rookie, tapi aku sudah bolih mengalahkan rakan-rakan sepermainan aku yang telah bertaraf semi-pro. Lenggok yang menarik ketika menggelecek pantas mengelirukan pihak musoh.
Pernah aku coba lenggok yang sama untok memikat awek, tapi ternyata mereka tidak tergoda. Malah mereka juga keliru seperti pihak musoh? Tapi aku tidak peduli semua itu. Hasil kelincahan aku itu, aku telah dinobatkan sebagai pemain terbaik taman aku.

Tidak lama kemudian, aku telah meningkat remaja. Ketika bersekolah, aku maseh bermain bola. Namun hasrat untok menumpukan karier aku sebagai pemain bola kerap kali dikekang olih ayahanda aku. Kata beliau, pemain bola tidak cool kerana senang makan duit bookie. Waktu itu aku ingat bookie ini sejenis cookie tapi ternyata sangkaan aku meleset. Bookie dan cookie bukan dari rumpun yang sama.

Olih kerana aku ini remaja yang normal, aku pastinya memberontak dan tidak setuju dengan pendapat ayahanda aku. Lalu setiap petang aku, aku akan bermain sehingga senja. Pulang dari bermain bola, teruk aku dibebel bonda aku. Katanya aku tidak menghormati masa. Ditambah pula dengan kegiatan haram aku yang mengerat seluar panjang menjadi pendek. Siap tulis nombor kat tepi seluar tu - 9 dengan pen marker. Lalu aku diharamkan dari melibatkan diri dalam sukan bola untuk sebulan. Ayahanda aku cool, dia tidak bising tapi cukop dengan menjeling. Jadi dengan bahasa isyarat itu, fahamilah aku sambil terketar-ketar lutot.

Itu maseh tidak menjadi halangan aku. Habis kuarantin sebulan, aku kembali kepada kegiatan lama aku. Ia bagaikan satu ketagihan bagi aku. Lagi-lagi jika cuti sekolah. Jika tidak bermain bola, maka seharianlah aku menggigil-gigil sambil terketap-ketap gigi. Maka bagi menghilangkan kerinduan aku kepada bola, dari pagi sampai ke petang aku bermain bola. Pernah sekali aku mendapat perintah berkurung dari bonda aku kerana risau akan tabiat luar biasa aku ini. Namon petang itu, penoh dengan rakan-rakan sebaya taman aku berkumpol di perkarangan rumah aku sambil membawa sepanduk dan kain rentang menunjukkan ketidakpuashatian permainan sukan bola tanpa aku. Sehingga sekarang aku maseh coba meneka siapakah gerangan yang menganjurkan piket haram ini.

Olih kerana kegilaan aku kepada bola sukar dibendung, maka dengan bangganya keputusan peperiksaan aku jatuh merudum dengan mendadaknya. Bagaikan tidak percaya, aku sekali lagi dipaksa belajar dan dinasihati mengabaikan sukan bola ini olih ayahanda dan bonda aku. Aku sangka ia mudah namun tidak sebenarnya. Entah bagaimana, ketika membaca buku tiba-tiba aku mencapai bola. Sambil membaca buku, kepala aku menimbang bola. Ketika makan, di bawah meja aku main passing-passing bola dengan kekanda-kekanda. Ketika tidur, aku lambong-lambong bola sambil berdengkur.

Bola dan aku sudah tidak dapat dipisahkan.

Pada umur aku menjangkau 14 tahun, aku telah menghadiri sessi ujian untok pemilihan skuad bola sepak negeri. Semangat membara aku jelas kelihatan dengan jersi lengkap dari atas sampai ke bawah bagaikan Alan Davidson. Baju gedabak besar menjadi stail pada zaman itu.

Bermulanya sessi ujibakat itu, aku dengan mudah melepasi setiap halangan. Bakat terpendam aku dipamer tanpa segan silu. Skil menggelecek bagaikan Maradona, Rembatan kencang bagaikan Pele, kekebalan bentesan bagaikan...
bagaikan...siapa ya?
bagaikan...Zulhamizan Zakaria!

Ok, setelah tamat sessi ujibakat...aku telah mendapat pujian dari lagenda bolasepak, Tajuddin Nor:
"Baiklah, yang tak disebut namanya bolih balik."
Begitulah kata-kata semangat yang memangkinkan lagi motivasi aku untok menjadi pemain bola yang hebat.
Biarpon akhirnya aku tak terpilih langsong untok menyertai skuad bolasepak negeri bawah 15 tahun.
Tapi aku tahu, aku telah diintip olih Alex Ferguson. Beliau ada menyorok di celah-celah pokok tepi padang ketika melihat aksi aku dalam sesi ujibakat pada hari tersebot.

Itu hanyalah sedikit daripada usaha aku untok menjadi pemain bola yang hebat selama ini.
Tapi ternyata aku tidak puas hati kini.
Sana-sini aku mendengar kerancakan berita ini.
Daripada mulot makcik-makcik sapu sampah lepak bawah pokok sehinggalah Mamak-mamak jual roti naan berbicara mengenainya.
Kenapa skuad bolasepak Malaysia menang dengan Laos?
Sepatotnya posisi Badrol Bakhtiar tu diisi olih aku.
Dua gol yang disumbatnya haroslah jadi jaringan aku.
Sorakan kegembiraan sepatotnya untok aku.
Olih itu aku sangat tidak puas hati kerana aku tidak disenaraikan dalam skuad Malaysia!

ARGH!
Aku tidak puas hati!
Siap kau, Rajagopal!
Kahkahkah!!!

3 comments:

  1. yo!
    semangat beb.
    zaman dulu2 sape ada boot selain kaler hitam, mmg kool.
    kahkahkah!

    ReplyDelete
  2. damn cool. gua selalu pinjam boot herol. diadora no ten. sebenarnya gua nak pinjam raisadora bukan diadora. tp gua segan.

    ReplyDelete

Search This Blog