Total Pageviews

Thursday, May 6, 2010

Hari Hol!


Besok adalah hari cuti bagi rakyat Pahang dan Johor. Saya amat jeles dengan penduduk Pahang dan Johor. Biarpon saya adalah warganegeri Pahang jati yang lahir di Kuantan pada tahon 1983, tetapi saya gagal menuntot Hari Hol ini dari majikan saya. Biarpon hati ini luka pedih jiwa berdarah kerana gagal menuntot Hari Hol, saya redha. Ini lumrah dunia pemburoh seperti saya yang merantau di dunia Selangor. Lumrah dunia kapitalis yang mana sang majikan mengerah tenaga pemburoh murahan bagi mencipta keuntungan maksima.

Saya pada mulanya ingin terus menuntot hak saya sebagai warga Pahang untok turot bersama meraikan hari hol ini namon hasrat itu terbantot. Ini kerana saya sendiri kurang pasti apakah maksud Hari Hol itu. Kekantoian daya ilmu pengetahuan saya ini pasti akan membuatkan majikan saya tergelak berguling-guling kelak. Pasti di benak fikiran mereka kejadah apa Hari Hol itu beriya dituntot jika saya sendiri tidak tahu tujuannya. Setelah agak lama termenung, saya nekad untok merungkai misteri ini. Lalu menapaklah saya bagi mencari sebuah jawapan.

Demi untok tidak dijadikan bahan lawak murahan, saya telah pergi ke kedai mini Bismi dan mencari kamus dewan namon gagal. Menurut macha di situ, hanya bahan bacaan majalah Hai, Pop, Kau dan Aku Kecundang Akhirnya dan sewaktu dengannya sahaja yang ada dijual. Lagi sekali aku kecewa kerana layanan mesra Macha itu yang sebelomnya mengatakan semua ada - bateri ada, lampu picit ada, ubat nyamuk ada, semua ada - adalah dusta semata-mata. Kamos Dewan yang begitu penting pon tiada - hati kecil memaki hamon sambil mata terus ralit membaca isi kandungan buku berjudol 'Permata Yang Hilang'.

Akibat terlalu lama membelek buku itu, Macha telah menepok-nepok bulu ayamnya di buku-buku yang tersuson dan tidak berhabuk itu. Fahamlah saya maksudnya lalu saya meletak kembali buku itu dan bernekad untok ke perpustakaan terdekat. Tetapi lagi sekali hasrat saya terbantut kerana saya tidak tahu lokasi perpustakaan di Selangor ini. Selangor begitu asing sekali bagi saya - saya ini anak jati Pahang. Menggaru kepala sebentar. Lalu saya terfikir untok ke kedai buku berdekatan. Saya memilih sebuah kedai buku bernama Popular untok menyelesaikan kemelut muara kasih saya ini.

Saya tersenyum puas apabila berjaya ketemu Kamos Dewan di Popular. Rasa gembira ini seperti berjumpa dengan Diana Danielle untok berdating di hari minggu yang indah. Betol-betol syok! Tanpa membuang masa, aku menyelak satu persatu kamus itu lalu ketemu maksud yang telah lama (2 jam setengah) bersarang di kepala hotak saya.

Kamus Dewan mendefinisikan bahawa Hol bermaksud kenduri arwah yang diadakan setahun sekali.

Kenduri arwah? Untok siapa? Mengapa pula hanya Pahang dan Johor sahaja? Semakin banyak persoalan yang timbul. Lalu saya terus menuju dekat Starbuck. Jangan burok sangka, dekat Starbuck tidak bermaksud di Starbuck. Saya cuma mahu mengakses internet dan bukan mahu menikmati secawan kopi yang berharga RM10 itu.

Setelah bertanya Pak Google, saya menepok dahi. Mengapa perlu ke Kedai Buku Popular dan Kedai Mini Bismi jika segalanya bolih ditanya pada Pak Google ini. Aduh, mungkin kaedah klasik sudah sebati di jiwa ini. Hati tergelak kecil. Usaha tangga kejayaan.

Saya tidak berpatah semangat lalu mencari info yang ada. Lalu terdapat satu lagi sumber mengatakan Pahang dan Johor meraikan Hari Hol kerana cuma kerabat di raja mereka yang dianugerahkan gelaran Sir olih British - lalu apabila sultan mangkat, negeri-negeri di bawah naungan sultan tersebut telah menjadikannya Hari Hol. Sumber ini tidak pasti kesahihannya. Saya mengurut-ngurut janggut sambil dahi berkerut.

Saya terus menyoal siasat Pak Google lalu mendapat lagi satu info yang mengatakan Hari Hol bertujuan membolehkan majlis tahlil dan bacaan Yasin diadakan untuk memperingati kerabat diraja negeri.


Lalu fahamlah saya apa itu Hari Hol. Bergegaslah saya menaip surat menuntot Hari Hol diumumkan sebagai cuti kepada majikan saya supaya saya juga dapat mensedekahkan doa tahlil dan bacaan Yassin kepada majikan saya. Kahkahkah!

p/s: Hol dengan Haul itu samakah?

2 comments:

  1. Did : Aku gagal pulang ke kampong. Aku tidak pernah merasai nikmat hari hol ini. Tq

    ReplyDelete
  2. aih? apa sudah jadi? mari kita berkumpol...

    ReplyDelete

Search This Blog