Total Pageviews

Tuesday, June 1, 2010

Projek Kangkong

Saudara DJK, seperti yang anda minta - saya terbitkan juga. Sengaja saya peramkan selama hampir 6 bulan. Semoga ia menjadi tauladan kepada kita. Tulisan ini bebas diambil untok kebaikan bersama.

Saat ini saya maseh tercokoh di hadapan rumah. Kepala yang tidak gatal digaru-garu. Saya tidak tahu apa perasaan yang patot saya timbolkan hasil kewujudan objek ini. Patotkah saya berasa takot? Atau gembira? Atau sedih? - saya kebingungan.

Dalam negara ini telah banyak projek yang sia-sia - KLCC mencanak dua batang tetapi entah berapa lot yang berpenghuni, padahal maseh ramai golongan bawahan yang tidak berumah, meloponglah mereka - Stadium yang dibina di pantai timur pula berdiri gah untok setahun tetapi akhirnya runtoh, laporan tak siap-siap kerana khuatir Ultraman akan mengamuk lagi - Makmal sekolah yang menelan belanja berjuta-juta RM tetapi ayam bertelor 5 generasi atas kuali pon belom tentu siap - belom lagi campor projek beli kapal selam yang degil untok menyelam dan projek mahu bikin loji nuklear untok menyebarkan kanser untok manusia. Ini semua projek sia-sia. Mengapa perlu wujod satu lagi projek sia-sia di depan rumah saya ini?

Rakyat China berbangga dengan tembok besar china yang didirikan sejak dinasti Ming. Saya sangat yakin mat-mat bangla serta mat-mat indon tidak terlibat dengan pembinaan tembok ini. Olih itu, warga China wajib merasa bangga dengan tembok ini. Ia hasil kerja titik peluh mereka. Bukan hasil kerja Titiek Puspa. Projek pembinaan ini telah masok dalam senarai 7 struktur menakjubkan. Tetapi siapa punya angkara objek ini tersergam di sini? Perlukah objek dihadapan rumah saya ini turot dimasokkan ke dalam senarai itu? Jika benar bolih tersenarai, jangan lupa menyenaraikan saya sebagai orang pertama menemuinya.

Saya telah menuntot dalam ilmu kejuruteraan selama 5 tahon dan berpengalaman kerja selama 3 tahon. Dengan segala pengalaman dan ilmu yang canggih ini, saya yakin objek ini bolih memancot. Rasanya Ijat yang berusia 7 tahon pon tahu objek ini bolih memancut. Tidak perlu bersusap payah menuntot ilmu kejuruteraan macam orang gila seperti saya. Ini pengetahuan am. Malangnya, telah berpeloh ketiak saya usap dan gosok, kadang-kala diketok-ketok kepala objek ini - tiada mahu ia memancot. Objek apakah ini? Geram saya.

Mungkinkah telah muncol satu agama baru, lalu dibina berhala ini? Apakah ia satu tokong pemujaan nombor? Apakah ini pusat perjudian haram? Atau telah dilesen halalkan? Malangnya setiap persoalan itu tinggal persoalan. Saya gagal mencari bekas-bekas pemujaan mahupon penyembahan di sini. Tiada buah. Tiada colok. Tiada kain kuning berbungkos. Ketiadaan bukti fizikal ini membuatkan saya memberi kesimpulan, ini bukan tuhan baru. Tidak perlu penyiasatan lanjot. Tutop kes!

Lalu saya coba berfikir secara lebih matang. Dengan penilaian tahap tertinggi, mungkinkan ini sejenis makhlok asing? Saya memeriksa segenap tuboh objek ini. Tiada pula saya jumpa anunya. Ini membuatkan saya tidak pasti apakah jantina makhlok ini. Apa tujuan diletakkan di depan rumah saya? Untok menawan saya? Maaflah makhlok asing, hati saya sudah tertawan. Atau makhlok ini coba mengkaji gaya hidop sehat saya? Mengapa saya? Ah, ini semua karut bin marot.

Saya biarkan saja objek ini. Saya biarkan. Sehingga saat entri ini ditulis, sudah 6 bulan saya biarkan objek ini bermaharajalela. Biarkan dia.

p/s: anak panah menunjokkan kewujudan lobang masok.

5 comments:

  1. huish. boleh mintak nombor apa dekat situ ?

    ReplyDelete
  2. ni bahagian atas kapal selam kot..tmpt periskop dia..

    ReplyDelete
  3. ini tandanya rezeki. kamu layak untuk untuk buka snow wash di hadapan rumah.

    semoga berjaya!

    ReplyDelete
  4. ninaa - kau bolih mtk nombor tipon aku kat situ. kahkahkah!

    johan - patot la kapal selam kita tak menyelam...periskop tercampak ke sini! kahkahkah!!

    DJK - cilaka kau. POW!

    Razuwa - tiada sumber air,lihat anak panah. mmg rezeki tp bukan snow wash - rasanya besi burok. aku sudah coba angkat tp tak mampu. lalu aku biarkan. biarkan lah!

    ReplyDelete

Search This Blog