Total Pageviews

Thursday, August 5, 2010

Mari Membaca - bahagian satu

Hari itu merupakan hari pertama saya ke perpustakaan. Perpustakaan Awam Bentong. Asalnya perpustakaan ini adalah sebuah rumah kayu bertangga batu. Sangat klasik. Sekali pandang tak ubah seperti rumah 'Adabi'. Pernah sekali saya coba untok melakonkan watak hero dalam iklan Adabi dengan coba membuka tingkap perpustakaan itu dengan menyanyi dan tersenyom riang. Malangnya impian itu tidak kesampaian. Tingkap itu terlalu ketat. Saya ketok-ketok tingkap itu dengan harapan daun tingkap itu akan tersembol keluar - namon maseh gagal. Saya tidak pernah berputos asa. Saya coba lagi. Saya ketok. Ketok. Dan ketok. Tapi akhirnya kepala saya diketok olih abang pustakaan. Saya berputos asa setelah abang pustakaan itu berdehem-dehem sambil mencengilkan matanya. Fahamlah saya mesej yang coba disampaikan abang itu.

Namon tindakan abang pustakaan itu tidak meluntorkan minat saya untok berkunjong ke perpustakaan ini. Biasalah - semangat anak muda berusia 8 tahon. Mana tahu gentar dengan abang Pustakaan perot ketak 6 kotak, lengan ketol-ketol. Cuma saya akan coba untok mengelak dari bertentang mata dengannya. Saya rasa abang pustakaan ini cuma mesra dengan pengunjong perempuan dan tidak mesra adik-adik macam saya. Biroh betol. Tapi memang saya mengharapkan dia tidak mesra dengan saya. Ngeri pula bila dibayangkan. Di perpustakaan ini ada satu pot yang saya suka lepak. Tangga batu. Saya selalu bertenggek di tangga batu itu kerana bontot saya akan berasa sejok. Dan kesejokan itu akan menusok-nusok tulang sum-sum saya lalu menegakkan bulu-bulu roma. Ngeeee...Bagi saya ini sangat selesa kerana biasanya saya akan berkunjong ke perpustakaan ini di waktu tengahari yang panas terik sesudah habis waktu persekolahan.

Tempat ini bagi saya merupakan tempat yang sangat seronok. Kerana di sini terdapat banyak buku-buku cerita dongeng yang menurot akal fikrah otak saya pada masa itu sangat hebat. Contohnya cerita ayam yang meminjam jarom emas helang untok menjahit bulu kepaknya tetapi akhirnya jarom itu hilang - lalu ayam mengais-ngais tanah untok mencari jarom emas itu manakala helang berdendam dengan ayam kerana menghilangkan jarom itu. Saya melopong sambil menganggok-anggok kepala kerana percaya bulat-bulat dan berasa sangat kagom dengan cerita ini. Patotlah saya perhati ayam selalu mengais dan helang pula menyambar ayam untok menjadi lauk. Dengan kajian dan pemerhatian saya yang intelektualnya genius untok budak berumor 8 tahon, saya telah menyimpan hasrat untok membantu ayam mencari jaromnya. Untong-untong saya bolih jahit kepak sendiri - bolih terbang seperti superman. Namon akhirnya bonda saya telah menceritakan hal sebenar mengapa ayam mengais tanah. Itupon setelah hampir 2 tahon selepas saya membaca kisah itu. Nyata saya tertipu hampir 2 tahon dengan kisah ayam celaka itu. Berani ayam itu tipu saya.

Satu perkara tentang saya ialah saya tidak gemar meminjam buku disitu. Saya akan memilih buku yang tidak tebal mana, tidak nipis mana. Ngam-ngam soi. Cukop untok dihabiskan sebelom abang pustakaan itu menghalau saya dan mematikan penghawa dingin. Bukan kerana buku disitu tidak menarik atau terlalu seni tulisannya. Tetapi kerana saya tidak mahu dipandang sebagai seorang yang skima olih kawan-kawan. Mana kool seorang budak berumur 8 tahon merayau-rayau dengan tangan memelok erat buku di dada. Pelok buku cerita dongeng pula tu. Tak intelektual langsong. Lainlah kalau pelok buku geografi tingkatan tiga. Bolih juga saya cerita berdegar-degar dengan kawan-kawan tentang asal-usul Gaban sambil tunjok peta dalam buku itu. Kalau saya tipu, bukan diorang tahu pon.

Biasanya saya akan peruntokkan 3 jam di perpustakaan itu. Dan dalam 3 jam itu saya akan dudok diam-diam di satu sudut. (Mana berani bising, Abang Pustakaan dok pusing setiap 5 minit). Saya juga tidak akan dapat memberi tumpuan pada buku yang saya baca tidak lebih dari 10 minit - ini hakikat. Saya gemar untok berselang seli dengan imiginasi saya. Contohnya kisah kucing dan tikos yang membuat sampan dari labu. Saya akan melihat gambar di dalam buku itu - membayangkan kucing dan tikus itu secara realiti. Dan kerap kali imiginasi saya ini akan saya selitkan logik dari pemerhatian saya. Secara logik - kucing dan tikus tak bolih memegang tukol dan paku lalu mereka menggunakan kuku dan gigi mereka yang tajam - menggigit dan mencakar labu sehingga menjadi bentok sampan. Bijak sunggoh kucing dan tikos itu. Produktif lagi inovatif. Tapi kali ini saya tidak menyimpan hasrat membina sampan dari labu - kerana bagi saya labu dibuat masak lemak lebih enak daripada dibuat sampan. Begitulah rutin harian saya sehinggalah suatu hari imiginasi saya kerap kali diganggu olih kemuncolan gadis genit itu. - bersambong.

6 comments:

  1. emma - sabar cik emma. usah gelojoh2. kahkahkah!

    DJK - kau pasti ingat iklan adabi kan? kahkahkah!

    ReplyDelete
  2. ok dah habis baca entry yg panjang.

    cepat sambung. sekian.

    ReplyDelete
  3. brutalsolo - kasi suspen. baru ada soul. kahkahkah!

    razuwa - ko pon jgn gelojoh ye. kahkahkah!

    ReplyDelete

Search This Blog